Pfoe het is bijna zover. Best spannend, want het is natuurlijk superleuk om eindelijk naar het voortgezet te gaan. Maar alles zal anders zijn, veel verschillende vakken en docenten, meer huiswerk en er wordt gezegd dat je moet kunnen plannen. Hoe dan?
Alle schoolspullen zijn gekocht. Kaften die je om je boek kan trekken scheelt lekker veel werk natuurlijk. Pennen in verschillende kleuren, potloden, een geo en natuurlijk een aantal mooie mappen en schriften. Oh ja en natuurlijk een broodtrommel, want jouw kind komt niet meer tussen de middag gezellig thuis is en gaat ook niet naar de overblijf.
Misschien kijkt zij er wel naar uit, naar het voortgezet, of wellicht ziet zij er erg tegenop. Kan je alle klassen wel op tijd vinden, hoe zal het gaan met al die verschillende docenten en vakken en zal dat huiswerk echt zo veel zijn als gezegd wordt.
Wat zeker ook veranderd is dat je kind zelf moet zorgen dat hij de juiste spullen bij zich heeft, dat hij leert plannen en rekening er mee houdt dat hij op tijd zijn huiswerk maakt en leert.
Wat dan zeker helpt is een planagenda en dat je met een actieve houding aan de les deelneemt.
Tenzij het natuurlijk een heel interessant vak of onderwerp is. Uit het raam staren, poppetjes tekenen, doodlen, kletsen, bedenken waar je die roze koeken gaat halen, balen dat je haar niet goed zit, de wijzers van de klok vooruitdenken. Ja, soms zullen de dagen voorbijkruipen. Toch is het handig om op te letten in de les en actief eraan deel te nemen.
Door actief mee te doen en niet alleen je tijd uit te zitten, door aantekeningen te maken en vragen te stellen leer je gelijk meer. Dat scheelt tijd die je aan je huiswerk moet besteden en helpt je zeker om te weten wat je nou moet maken of leren, wat een docent belangrijk vind en welke vragen je bij een toets kan verwachten.
Maar aantekeningen maken, weten wat de docent belangrijk vindt en zo snel mogelijk met je huiswerk klaar zijn. Weet jij, of nog belangrijker weet je kind hoe dat moet?
Werken met een Cornell schema, steekwoorden en het maken van een mindmap, als samenvatting gaat jouw kind zeker helpen.
”Je kunt een leerling vandaag iets leren,
maar als je hem leert om nieuwsgierig te zijn,
zal hij zijn hele leven blijven leren.”
– Clay P. Bedford –