Aantekeningen gescheckt. Alle boeken zijn gehaald of binnengehaald, de schriften, werkboeken en laptops opgehaald en de eerste lessen zijn misschien al begonnen.
Wat een hoop informatie komt er dan op je af, pfoe. Even naar buiten kijken, je dwaalt zo af en toe af en kijkt op je horloge….nog een kwartier.
Wanneer je actief bezig bent en dan bedoel ik natuurlijk niet wippen met je stoel, heen en weer lopen, je punt nog ’s slijpen. Nee actief met datgene wat de docent jou wil bijbrengen, wat hij/zij je te zeggen heeft. Je gebruikt je tijd dan productiever en bovendien ben je minder tijd kwijt aan je huiswerk.
Natuurlijk niet door alles op te willen schrijven wat er gezegd wordt. Maar wel het belangrijkste, door het opschrijven van steekwoorden, door hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden.
Superhandig wanneer je van tevoren al weet waar het overgaat, dan heb je al een idee, snap je het beter en weet je ook waar de docent over heeft. Er dan kan het zo maar zijn dat er niet alleen het boek gevolgd word maar dat bepaalde onderwerpen meer nadruk krijgen, uitgediept worden en meer toegelicht. Dat zal die docent dan vast wel belangrijk vinden en dat wil je dan zeker noteren
Aantekeningen kan je maken met behulp van het Cornell schema.
Je verdeelt je pagina in vieren en bovenaan zet je de datum, het vak en het onderwerp
In de linkerkolom zet je de belangrijkste woorden zoals jaartallen, definities, namen en datgene wat nog ’s gezegd wordt. Dat zal wel belangrijk zijn dan.
In de rechterkolom zet je de toelichting, voorbeelden die gegeven worden, kenmerken en opmerkingen.
In het onderste vak maak je een samenvatting, waardoor je alles nog eens herhaald en de structuur erin ziet.
Die aantekeningen kan je uitwerken in een mindmap die je per hoofdstuk bijwerkt, zodat je aan het eind, wanneer er een toets aankomt alleen die mindmap en de leer- en mindmapkaartjes er bij hoeft te pakken. En dus lekker snel klaar bent.