Inmiddels weet ik wat ik wil, ik stel vragen, onderzoek en laat mij niet in de hoek zetten. ik ben gemotiveerd, krachtig en een echte doorzetter. Verder heb ik een open en lerende houding, maar dat is zeker niet altijd zo geweest.
Door mijn astma zat ik op buitengewoon bijzonder onderwijs, waar eigenlijk het lesaanbod miniem was. Ik vroeg wel naar ander werk maar kreeg het niet. Er werd mij gezegd dat dat er niet was. In mijn herinnering heb ik in groep 7 en 8 gekopieerd en boeken gekaft. Ik had het maar geaccepteerd.
Zelf besluiten leren nemen
Ik wilde medicijnen gaan studeren, want dat was de wereld waarmee ik bekend was. Tot ik op 13-jarige leeftijd kennis maakte met de piano, dit wel lekker ging en ik besloot naar het conservatorium te gaan.
Daar ik beschermd was opgevoed volgde ik een assertiviteitscursus. Ik leerde zelf besluiten nemen, kreeg meer energie en zelfvertrouwen.
Deze ervaring neem ik mee in mijn lesgeven, coaching en begeleiden aan kinderen die gebaat zijn bij een passende uitdaging, effectiever willen leren en meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen willen.
In 2015 besloot ik me te specialiseren in hoogbegaafdheid en volgde een opleiding bij Novilo, waar ik erachter kwam dat er meer mensen waren zoals ik, met veel energie, enthousiasme en gedrevenheid. Meestal hield ik mij in, maar hier kon ik mijzelf zijn, mijzelf ontwikkelen. Het was alsof ik wakker werd uit een winterslaap. Wat een geweldige ervaring.
Ik kreeg de smaak te pakken en besloot de ECHA-opleiding te volgens aan de Radboud Universiteit. Hier kwam ik mijzelf tegen. Ik had geen idee hoe ik moest leren, dat ik mij moest inspannen, echt moeite moest doen en nadenken om het voor elkaar te krijgen.
In het begin was het lastig, maar wanneer ik dan weer een stap verder was voelde het echt super. Het ene na het andere boek bestelde en bestudeerde ik. Eindelijk leerde ik leren, werd nog leergieriger, nieuwsgierig en enthousiast en dit voelde geweldig. Zo goed dat ik dit gevoel, deze ervaring graag door wil geven aan anderen.
Doorgeven van mijn ervaring en deskundigheid op het gebied van hoogbegaafdheid, gespecialiseerd in onderpresteren, faalangst en leren leren.
Bovendien denk ik creatief, in mogelijkheden, ben vol energie, enthousiasme en heb veel geduld.
Mijn gedrevenheid om te doen wat ik doe zijn mijn beide zonen die geen idee hadden hoe ze moesten leren en niet begrepen of gezien werden door hun omgeving. Daar het twee lastige jongens vol energie waren kregen ze het etiket ADHD wat later een misdiagnose bleek te zijn.
In mijn lespraktijk piano bied ik altijd al meer dan pianoles alleen, maar na mijn studie voor de begeleiding van hoogbegaafden, bij Novilo en de ECHA studie aan de Radboud, kregen steeds meer ouders en kinderen adviezen en vaardigheden aangeboden en raakte ik geïntrigeerd door het leren leren, studievaardigheden, leer- en geheugen technieken. In Studielift vond ik een goede partner.
Leren leren, geheugentraining, het geheugenpaleis en leervaardigheden intrigeert mij mateloos en er liggen dan ook nog vele boeken te wachten om gelezen, bestudeerd en doorgegeven te worden.
De module snellezen en mindmappen voor volwassenen en studievaardigheden voor kinderen uit groep 8 heb ik gevolgd, nadat ik de opleiding snel leren=leuk leren afgesloten had.
Ja echt, ik vind leren echt leuk en geef dat dan ook vol enthousiasme door waardoor de vonk vaak overslaat en je die pretlichtjes weer ziet verschijnen in de ogen van kinderen, maar zeker ook in die van hun ouders.
Super vind ik het om deze ervaring en vaardigheden door te geven en de motivatie en enthousiasme terug te zien. En ik, ik blijf lekker doorleren. Want ja, het is echt zo, hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je nog niet weet.
Wanneer je mij zou kennen dat weet je dat ik een beetje chaotisch ben, zeer gedreven en leergierig. Dan weet je ook dat ik een groot doorzettingsvermogen heb, wat zeker hard nodig is in de bergen waar ik graag wandel en klim of wanneer ik tafeltennis. Een goed glas wijn, met zo’n eikenhouten smaak, daar kan ik echt van genieten. Zeker in de vakanties of samen met mijn jongens wanneer we eens met zijn vieren (of zessen) uit eten gaan. Verder kom ik echt tot rust wanneer ik bezig ben met quilten, kalligraferen een goed boek, tuinieren of schilderen.