Presteren, een prestatie leveren is iets bijzonders doen. Een prestatie hoeft niet altijd iets bijzonders te zijn, maar kan ook ontstaan wanneer je ergens moeite voor moet doen.
Van huis uit zijn we denk ik opgegroeid met de gedachte dat we prestaties moeten leveren. Dit kan ook bestaan uit het volbrengen van een gesteld doel of verplichting.
Van kinderen wordt vaak verwacht dat ze presteren. Presteren op school, tijdens het sporten of het muziek maken. Je kan je af vragen of je kind eigenlijk wel wil presteren.
Volgens Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx zijn hier 3 verschillende reacties mogelijk.
De één die heeft het nodig om goed te presteren, de ander presteert alleen wanneer die het nut ervan inziet of het interessant vindt en een derde is angstig om te presteren want stel je voor dat er dan een volgende prestatie verwacht wordt.
Drie verschillende reacties leven binnen kinderen wanneer het over presteren gaat.
Maar van welke prestatie houd je eigenlijk zelf een goed gevoel over? Want bij een goed gevoel ben je gemotiveerd en kan je groeien.
Alfie Kohn toont aan dat cijfers 3 effecten hebben;
Cijfers kunnen leiden tot een pressiemiddel om leerlingen iets te laten doen of leren waar ze eigenlijk geen zin in hebben. Zonder cijfers kunnen kinderen tot echt leren komen, kunnen ze onderwerpen kiezen wat ze echt interessant vinden zonder zich zorgen te maken of het hen wel een goed cijfer oplevert.
Van moetivatie naar motivatie
De motivatie neemt af bij zinloze opdrachten waarbij het belang niet wordt ingezien. Het wordt moetivatie wanneer je geen moeite hoeft te doen om een opdracht voor elkaar te krijgen, die niet aansluit bij de interesse en mogelijkheden van je kind.
De motivatie neemt toe wanneer;
– er echt iets gemaakt wordt, uitdaging, eigen verantwoordelijkheid en voldoening een rol spelen.
– er moeite gedaan moet worden bij een opdracht die aansluit bij de interesse en de mogelijkheden van het kind
– duidelijk is waarom een bepaalde opdracht gemaakt zou moeten worden
– wanneer je kind inspraak heeft, zelf sturing kan geven aan zijn eigen leerproces
Dit zien we ook terug bij het Achievement-Orientation Model van McCoach en Del Siegle waar de factoren mogelijkheden, benodigde vaardigheden, zinvolle en waardevolle opdracht, het zelfvertrouwen en de verwachting van de omgeving in wisselwerking zijn.
Zij zijn in relatie met het zetten van en verwachtingen waarbij de juiste strategieën of vaardigheden ingezet moeten worden om succesvol de doelen te bereiken.
In een prestatiegerichte klas gaat het om toetsen en cijfers en onderlinge competitie. Dit zorgt ervoor dat leerlingen vooral extrinsiek gemotiveerd zijn (moetivatie) en beter willen presteren dan anderen, terwijl leerlingen meer plezier en voldoening ervaren als ze leren om beter te worden dan ze waren. In een leergerichte aanpak staat beter worden dan je was voorop.
Een leergerichte aanpak kenmerkt zich door;
Wanneer je leert of presteert omdat je plezier hebt in leren of wanneer je ziet dat het belangrijk is voor nu en voor de toekomst ben je intrinsiek gemotiveerd. Dan ervaar je het als leuk, interessant of belangrijk.
Ieder kind wil op zijn of haar eigen manier de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren.
Wil jij weten wat dat voor jouw kind kan betekenen?
Neem dan contact op of schrijf je in voor een gratis sessie