Presteren een hele prestatie

Presteren, een prestatie leveren is iets bijzonders doen. Een prestatie hoeft niet altijd iets bijzonders te zijn, maar kan ook ontstaan wanneer je ergens moeite voor moet doen.

Van huis uit zijn we denk ik opgegroeid met de gedachte dat we prestaties moeten leveren. Dit kan ook bestaan uit het volbrengen van een gesteld doel of verplichting.

 

Gaat presteren altijd gepaard met ergens voor knokken en hard werken?

 

  • Is het niet een hele prestatie wanneer iemand zich niet laat verleiden om uren te gamen met zijn vrienden, maar lekker naar buiten gaat en een eind gaat fietsen?
  • Is toch een hele prestatie wanneer iemand die de lat heel hoog legt waardoor er nauwelijks iets afkomt het voor elkaar krijgt om minder hoge eisen te stellen aan het resultaat en zo stappen vooruit maakt?
  • Vind je het ook een hele prestatie wanneer iemand die altijd maar in de weer is, altijd maar bezig is, eens tijd voor zichzelf neemt en met een goed boek heerlijk op de bank gaat zitten?

Van kinderen wordt vaak verwacht dat ze presteren. Presteren op school, tijdens het sporten of het muziek maken. Je kan je af vragen of je kind eigenlijk wel wil presteren.

Presteren en leren

Presteren is niet vanzelfsprekend

Volgens Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx zijn hier 3 verschillende reacties mogelijk.

De één die heeft het nodig om goed te presteren, de ander presteert alleen wanneer die het nut ervan inziet of het interessant vindt en een derde is angstig om te presteren want stel je voor dat er dan  een volgende prestatie verwacht wordt.

Drie verschillende reacties leven binnen kinderen wanneer het over presteren gaat.

Maar van welke prestatie houd je eigenlijk zelf een goed gevoel over? Want bij een goed gevoel ben je gemotiveerd en kan je groeien.

 

Bij een goed gevoel ben je gemotiveerd en kan je motivatie groeien

 

Alfie Kohn toont aan dat cijfers 3 effecten hebben;

  • Leerlingen zijn minder geïnteresseerd
  • Er wordt minder snel gekozen voor een moeilijker opgave
  • Opervlakkig leren doordat ze leren voor een toets

Cijfers kunnen leiden tot een pressiemiddel om leerlingen iets te laten doen of leren waar ze eigenlijk geen zin in hebben. Zonder cijfers kunnen kinderen tot echt leren komen, kunnen ze onderwerpen kiezen wat ze echt interessant vinden zonder zich zorgen te maken of het hen wel een goed cijfer oplevert.

 

Presteren wordt dan onderpresteren, motivatie wordt dan moetivatie

 

Van moetivatie naar motivatie

De motivatie neemt af bij zinloze opdrachten waarbij het belang niet wordt ingezien.  Het wordt moetivatie wanneer je geen moeite hoeft te doen om een opdracht voor elkaar te krijgen, die niet aansluit bij de interesse en mogelijkheden van je  kind. 

De motivatie neemt toe wanneer;
– er echt iets gemaakt wordt, uitdaging, eigen verantwoordelijkheid en voldoening een rol spelen.
– er moeite gedaan moet worden bij een opdracht die aansluit bij de interesse en de mogelijkheden van het kind

– duidelijk is waarom een bepaalde opdracht gemaakt zou moeten worden
– wanneer je kind inspraak heeft, zelf sturing kan geven aan zijn eigen leerproces

Het prestatie model

Dit zien we ook terug bij het Achievement-Orientation Model van McCoach en Del Siegle waar de factoren mogelijkheden, benodigde vaardigheden, zinvolle en waardevolle opdracht, het zelfvertrouwen en de verwachting van de omgeving in wisselwerking zijn.

Zij zijn in relatie met het zetten van  en verwachtingen waarbij de juiste strategieën of vaardigheden ingezet moeten worden om succesvol de doelen te bereiken.

Prestatie model McCoach

Gericht op presteren

In een prestatiegerichte klas gaat het om toetsen en cijfers en onderlinge competitie. Dit zorgt ervoor dat leerlingen vooral extrinsiek gemotiveerd zijn (moetivatie) en beter willen presteren dan anderen, terwijl leerlingen meer plezier en voldoening ervaren als ze leren om beter te worden dan ze waren. In een leergerichte aanpak staat beter worden dan je was voorop.

Leren en motivatie

Een leergerichte aanpak kenmerkt zich door;

  1. Toetsen en cijfers te zien als middel om te leren en niet als doel op zich
  2. Vooruitgang en inzet te benadrukken, meer aandacht te geven.

Wanneer je leert of presteert omdat je plezier hebt in leren of wanneer je ziet dat het belangrijk is voor nu en voor de toekomst ben je intrinsiek gemotiveerd. Dan ervaar je het als leuk, interessant of belangrijk.

Ieder kind wil op zijn of haar eigen manier de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren.

Motiveren om te leren, dan kan je op verschillende manieren presteren

 

Wil jij weten wat dat voor jouw kind kan betekenen?

Neem dan contact op of schrijf je in voor een gratis sessie