Alfred Binet vroeg zich af hoe je dan tot leren komt. Hij ontwikkelde in 1904 een methode, niet om slimme leerlingen, maar juist zwakke leerlingen te kunnen ontdekken, zodat zij extra begeleiding konden krijgen.
Dit leidde tot de Simon-Binet IQ test. Deze IQ test bestaat uit verschillende onderdelen zoals logisch redeneren, rijmwoorden zoeken en voorwerpen benoemen. Oorspronkelijk bedoeld dus om zwakke leerlingen te ontdekken
Met het doel dat hoogbegaafde kinderen tot leren kunnen komen wordt er, naast een persoonlijkheidstest, vaak een IQ test afgenomen, om zo handvatten te krijgen. Handvatten om het ook voor een hoogbegaafd kind mogelijk te maken om tot leren te komen.
Testen als uitgangspunt om tot leren te komen
Binet beschreef het belang van de ‘ability to learn’. Hiermee gaf hij eigenlijk al aan dat die IQ test een statische test, een moment opname waarbij je kan laten zien wat je geleerd hebt, eigenlijk een uitgangspunt is.
Je moet dan wel kunnen laten zien wat geleerd hebt.
Bovendien weet je dan nog niet wat er mogelijk is?
Met een IQ test kan je geen leerpotentieel bepalen. Je kan niet bepalen wat een leerling zou kunnen helpen om tot een beter resultaat te komen, om echt tot leren te komen. Je bent bij een IQ test gericht op het product en niet op het proces, op de mogelijkheden.
Hiervoor moet je op zoek gaan naar de grens van iemands kunnen en kennen, de zone van naaste ontwikkeling.
Eenvoudig gezegd komt het hierop neer: jouw kind kan al iets, maar een volgende fase van de ontwikkeling dient zich bijna aan. Een fase waarbij jouw kind ondersteuning nodig heeft of uitleg om zich verder te ontwikkelen.
Dus om te leren volgt na dat wat je zelfstandig kan (actuele ontwikkeling) om lastigere/complexe opgave (zone van naaste ontwikkeling) die met hulp/uitleg aangepakt wordt . Door de juiste hulp en aanwijzingen komt je kind dan tot leren.
Als ouder of leerkracht stem je af op wat het kind kan en creëer je kansen om te oefenen.
Zo stimuleer je de zone van naaste ontwikkeling, zo komt je kind tot leren en het gebruik van leerstrategieën.
Om tot leren te komen is er hulp nodig.